Hudební Věda
Hudební Věda

Článek | Article

Autor:

Viktor Velek

Název:

Česká hudba a první život Josefa Jungmanna. Hudebně-historiografická sonda k 250. výročí narození

Variantní název:

Czech Music and the First Life of Josef Jungmann. A Musical and Historiographical Probe for the 250th Anniversary of his Birth

Zdrojový dokument:

Hudební věda LXI (2024), č. 3, s. 371–399.

DOI:

https://doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2024-0302

Trvalý odkaz:

https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:1464b242-d952-49cc-abea-77333560b220

České resumé:

Studie v úvodu nastiňuje v souvislosti s tématem mezeru v bádání, zejména v české hudební lexikografii. Následující část přibližuje roli hudby v soukromém životě Josefa Jungmanna, osvětluje jeho hudební nadání i vlastní provozování hudby. Další oddíl patří bilanci jeho zájmu o hudební terminologii, správnou prozódii, zabývá se Jungmannem jako překladatelem operních libret a recenzentem české původní písňové tvorby. V této části studie se velké míře dostávají ke slovu starší studie, zejména z pera Miloše Štědroně. S ohledem na autenticitu vyjádření nechybí ani četné citace, včetně těch z Jungmannovy korespondence. Studie se zabývá též otázkou autorství některých textů, tj. otázkou autorského podílu syna Josefa „Josefoviče“ Jungmanna.

Jungmann se už za života stal uctívanou osobností veřejného života – svědčí o tom básně, které publikovali v letech 1836–1845 jeho přátelé, žáci či ctitelé. Další básnické reflexe vyvolal jeho skon v roce 1847 a některé z básní se dočkaly i zhudebnění. Jungmannovské hudební skladby jsou pak další kapitolou, bohužel stále ne zcela dostatečně popsanou – ne vždy bylo možno určit autora textu či hudby, u některých skladeb se jungmannovská vazba jen předpokládá. Nejvíce prostoru připadá na skladbu v Americe žijícího Antonína Filipa Heinricha, ačkoliv i zde zůstávají určité faktografické otazníky.

Autor této studie v současné době dokončuje pokračování v podobě retrospektivy „druhého života Josefa Jungmanna“ v hudbě (resp. poezii), zde má klíčovou roli průběh monstrózních oslav 100. výročí narození v roce 1873. A také připravuje studii zaměřenou pouze a jen na básně složené na počest Jungmanna za jeho života a po jeho smrti.

English summary:

In the introduction, the present study outlines a gap in the existing research, especially in Czech music lexicography. The following section offers unique insight into the role of music in Josef Jungmann’s private life, shedding light on his musical talent and his own practical engagement in musical activities. The next section examines his interest in musical terminology and proper prosody, and documents Jungmann’s activities as translator of opera librettos and reviewer of original Czech songs. In this part of the study, older studies, especially those by Miloš Štědroň, come to the fore. In the interest of authenticity, numerous quotations are included, including those from Jungmann’s correspondence. This study also addresses the issue of authorship of some texts, i.e. the question of the authorial contribution Jungmann’s son Josef “Josefovič” Jungmann.

In his lifetime, Jungmann already became a revered figure in public life, as evidenced by the poems published between 1836 and 1845 by his friends, students and admirers. Further poetic tributes were written in response to his death in 1847, some of which were set to music. Jungmann-inspired musical compositions are the subject of another chapter, although a certain degree of uncertainty still prevails; it has not always been possible to identify the author of the text or music, and with some compositions the connection with Jungmann is only assumed. The most space is granted to a composition by Antonín Filip Heinrich, who lived in America, although here, too, some factual questions remain.

The present study is to be followed by a sequel (which is currently being completed by the author) in the form of a retrospective account of Jungmann’s “second life” in music (or poetry), with particular focus on the monumental celebrations of the centenary of his birth in 1873. The author is also preparing a study focusing solely on the poems composed in Jungmann's honour during his lifetime and after his death.

Klíčová slova:

Josef Jungmann; hudba; prozódie; české národní obrození

Keywords:

Josef Jungmann; music; prosody; Czech national renaissance