Hudební Věda
Hudební Věda

Článek | Article

Autor:

Martin Flašar

Název:

Jan Klusák and Jan Novák’s Inventions in the Context of Czech Music after 1960

Variantní název:

Invence Jana Klusáka a Jana Nováka v kontextu české hudby po roce 1960

Zdrojový dokument:

Hudební věda LXI (2024), č. 4, s. 507–518.

DOI:

https://doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2024-0403

Trvalý odkaz:

https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:feed42b3-9869-49a7-bdb0-2d83168bbedc

English summary:

The text of this study concerning the form of invention in the output of two important composers, Jan Klusák (b. 1934), and Jan Novák (1921–1984), in the context of Czech music of the second half of the twentieth century, combines several methodological approaches. Apart from presenting a comparative analysis of each of the two composers’ key aesthetic and compositional principles in dealing with the form of invention, the author sets their output in a broader context in the chronology of the production of inventions by other Czech composers and their international models. In that respect the present study aims at pointing to the variety of approaches to the form of invention in Czech music of the twentieth century, as well as to the surprisingly extensive part of this production which has so far escaped comprehensive study. The present text is concluded by a comparative analysis identifying the completely different roles played by inventions in the compositional output of the two composers in its focus. Whereas for Jan Klusák, the model of invention has been a key compositional principle which constitutes a ubiquitous element of his lifelong pursuit, for Jan Novák inventions were a more or less episodic concern, somewhat paradoxically involving the employment of techniques of New Music. This study is dedicated to the composer Jan Klusák on the occasion of his 90th birthday.

České resumé:

Text studie věnované invencím v tvorbě významných skladatelů Jana Klusáka (1934) a Jana Nováka (1921–1984) v kontextu české hudby 2. poloviny 20. století kombinuje několik metodologické přístupů. Jednak komparativní analýzu základních estetických a kompozičních přístupů obou autorů k formě invence a také kontextualizaci jejich tvorby v chronologii produkce invencí dalších českých skladatelů a jejich zahraničních vzorů. Studie se tím snaží poukázat na rozmanitost přístupů k invencím v české hudbě 20. století a také na překvapivě bohatý objem jejich produkce, který doposud není uceleně zpracován. Komparativní analýza v závěru identifikuje zcela rozdílné role, které invence zaujímají v tvorbě obou vybraných skladatelů. Zatímco pro Jana Klusáka je model invence základním kompozičním principem, který univerzálně prostupuje jeho celoživotní tvorbou, pro Jana Nováka byly invence spíše epizodickou záležitostí využívající paradoxním způsobem techniky Nové hudby. Studie je věnována skladateli Janu Klusákovi u příležitosti jeho 90. narozenin.

Keywords:

Jan Klusák; Jan Novák; invention; musical form; compositional technique; Czech music of the twentieth century

Klíčová slova:

Jan Klusák; Jan Novák; invence; hudební forma; kompoziční technika; česká hudba 20. století