Hudební Věda
Hudební Věda

Článek | Article

Autor:

Jana Spáčilová

Název:

Znovunalezený originální hudební pramen k Missa sanctificationis Sancti Joannis Nepomuceni Antonia Caldary

Variantní název:

A Rediscovered Original Musical Source for the Missa Sanctificationis Sancti Joannis Nepomuceni by Antonio Caldara

Zdrojový dokument:

Hudební věda LXII (2025), č. 3, s. 270–305.

DOI:

https://doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2025-0301

Trvalý odkaz:

https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:b224d8ad-305a-4134-8137-ca313ee7e795

České resumé:

Hlavním záměrem studie je představit znovunalezený originální hudební pramen k Missa sanctificationis Sancti Joannis Nepomuceni císařského dvorního vicekapelníka Antonia Caldary (1670–1736) z roku 1729. Tato hudebnina ze sbírky pražských křižovníků, od konce 70. let 20. století pokládaná za ztracenou, byla ztotožněna s anonymním nekompletním notovým materiálem uloženým v Národní knihovně pod signaturou 59 R 4725. Identifikace byla provedena na základě pramenné kritiky a důkladné analýzy dalších relevantních pramenů.

Úvodní část studie přináší jednak stručnou charakteristiku hudby s tematikou Jana Nepomuckého se zvláštním zaměřením na vídeňské dvorní skladatele, jednak přehled Caldarovy tvorby na tomto poli. Následující pasáž je věnována novodobé recepci Missa sanctificationis Sancti Joannis Nepomuceni a sleduje stopy originální křižovnické hudebniny v prostředí pražského hudebního života (spartace ze sbírky kostela sv. Jakuba, úprava Ladislava Vachulky). Tyto novodobé materiály jsou potom využity jako pomůcka k identifikaci předmětné hudebniny, vedle pramenné kritiky zahrnující zkoumání papíru a kopistických rukou.

Následující pasáž pojednává o dalších dosud známých dobových konkordancích Caldarovy mše (provenience: katedrála sv. Víta v Praze, sv. Jakub v Brně, Rajhrad, Heiligenkreuz) a analyzuje jejich vztah k nově identifikované hudebnině. Závěrečná část studie je věnována zkoumání identifikovaných notových materiálů z hlediska provozní praxe (instrumentace, obsazení a rozmístění ansámblu).

English summary:

The principal aim of this study is to present a rediscovered original musical source for the Missa Sanctificationis Sancti Joannis Nepomuceni by the Vize-Kapellmeister to the Imperial Court in Vienna, Antonio Caldara (1670–1736), from the year 1729. This book of sheet music from the collection of the Knights of the Cross in Prague, which was from the late 1970s believed to have been lost, was now identified with an anonymous incomplete book of sheet music kept in the National Library, sign. 59 R 4725. The identification involved source critique and comprehensive analysis of further relevant sources.

The study’s introductory part includes a brief characteristic of music inspired by John of Nepomuk with special focus on Viennese court composers, and an overview of Caldara’s works in this field. The following section is devoted to modern-age reception of the Missa Sanctificationis Sancti Joannis Nepomuceni, and explores the traces left by this original piece of sheet music owned by the Knights of the Cross in Prague’s musical life at large (partbooks from the collection of St. James’ Church; an arrangement by Ladislav Vachulka). These modern-time materials are then used as clues leading to the identification of this book of sheet music, in combination with source critique including analysis of paper and copyists’ handwritings.

The ensuing part deals with other currently known early concordances with Caldara’s Mass (provenances: Cathedral of St. Vitus in Prague, St. James’ in Brno, Rajhrad, Heiligenkreuz), analysing their correspondences with the newly identified book of sheet music. The study’s final part is devoted to examination of the identified sheet music with respect to performance practice (orchestration, combination and positioning of musicians).

Klíčová slova:

Antonio Caldara; Jan Nepomucký; kanonizace; mše; pramenná kritika; provozní praxe

Keywords:

Antonio Caldara; John of Nepomuk; canonization; mass; source critique; performance practice