Hudební Věda
Hudební Věda

Článek | Article

Autor:

Jana Laslavíková

Název:

Antonín Dvořák in a Hungarian Province: The 1902 Pressburg Première of His Opera The Devil and Kate

Variantní název:

Antonín Dvořák v uherské provincii: Premiéra opery Čert a Káča v Prešpurku v roce 1902

Zdrojový dokument:

Hudební věda LXII (2025), č. 3, s. 306–320.

DOI:

https://doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2025-0302

Trvalý odkaz:

https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:dbc23996-18a2-406d-8d77-69dd0e9d66f4

English summary:

In 1902, Dvořák’s opera Čert a Káča [The Devil and Kate] premièred at the Municipal Theatre in Pressburg (today’s Bratislava). This was the first ever staging of a Dvořák opera in what is now Slovakia. The work was performed as part of a guest performance by the Czech opera company of the National Theatre of Brno led by its director František Lacina. The event took place at a time when the Hungarianization effors of the Hungarian government were at their height, which looks surprising at first sight. As the contemporary press reveals, the reason for obtaining the permit was that it was declared as a national and local support event. The main proceeds went to the committee set up for the construction of a monument of the Hungarian poet Sándor Petőfi (1823–1849). Another recipient was the municipal poverty fund, one of the oldest pillars of social assistance to the Pressburg bourgeoisie. Dvořák’s work thus became an instrument of charity and patronage in a Hungarian province.

České resumé:

V roce 1902 se konala premiéra Dvořákovy opery Čert a Káča v Městském divadle v Prešpurku (nynější Bratislavě). Jednalo se o vůbec první uvedení Dvořákovy operní tvorby na území dnešního Slovenska. Dílo bylo provedeno v rámci hostování českého operního souboru Národního divadla z Brna pod vedením ředitele Františka Laciny. Akce se konala v době vrcholících snah uherské vlády o maďarizaci, což na první pohled působí překvapivě. Jak vyplývá z dobového tisku, důvodem pro získání povolení bylo jeho deklarování jako národní a lokální podpůrné akce. Hlavní výnos připadl komisi pro stavbu pomníku maďarského básníka Sándora Petőfiho (1823–1849). Dalším příjemcem byl městský fond pro chudé, jeden z nejstarších pilířů sociální pomoci prešpurských měšťanů. Dvořákovo dílo se tak stalo nástrojem dobročinnosti a mecenášství v uherské provincii.

Keywords:

Antonín Dvořák; opera Čert a Káča; The Devil and Kate; Prešporok; Pressburg; municipal theatre

Klíčová slova:

Antonín Dvořák; opera Čert a Káča; Prešpurk; městské divadlo