Hudební Věda
Hudební Věda

Článek | Article

Autor:

Sára Terezie Kroupová

Název:

Leo Jehne and His Contribution to Popular Music Research

Variantní název:

Leo Jehne a jeho přínos teoretické reflexi populární hudby

Zdrojový dokument:

Hudební věda LXII (2025), č. 3, s. 333–373.

DOI:

https://doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2025-0304

Trvalý odkaz:

https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:4e2d15eb-0f6d-42e6-bf38-ea23aa92ae62

English summary:

Leo Jehne (1930–1999) belonged to a generation of musicologists who helped shape popular music research in the Czech lands. Although he focused primarily on classical music during his studies, his professional career was also linked to pop music from the very beginning through his work at the Music Theatre, the foreign trade company Artia and Supraphon. His inclination towards this musical sphere was further influenced by external factors, including the emergence of pop star culture and the increased demand for theoretical reflection arising from the newly institutionalized workplace at the Institute for Musicology of the Czechoslovak Academy of Sciences in the early 1960s. Jehne focused on the issue of Czech vocal interpretation of popular music, exploring its specific characteristics as a journalist and critic, as well as a teacher and researcher. Jehne’s unique and long-standing interest in the discipline of singing and interpretation earned him the status of an expert on vocal issues and resulted in the formulation of a theoretical concept that was to serve as a basis for the evaluation of performers. This study focuses on Jehne’s relationship to popular music and traces his activities in the context of the development of domestic research based on an analysis of his published texts and other available sources.

České resumé:

Leo Jehne (1930–1999) patřil ke generaci muzikologů, kteří se podíleli na formování výzkumu populární hudby v českých zemích. Ačkoliv se v rámci studií zaměřoval primárně na oblast vážné hudby, jeho profesní dráha byla od samého počátku provázána také s pop music, a to sice skrze působení v Divadle hudby, Podniku zahraničního obchodu Artia či Supraphonu. Jeho příklon k této hudební sféře dále spoluurčovaly některé vnější faktory, k nimž se řadí především zrod kultu popových hvězd či zvýšená poptávka po teoretické reflexi vycházející z nově institucionalizovaného pracoviště v rámci Ústavu hudební vědy ČSAV na počátku šedesátých let. V centru Jehneho pozornosti stála problematika české vokální interpretace populární hudby, jejímiž specifiky se zabýval jak z pozice publicisty a kritika, tak i pedagoga a vědce. Ojedinělý a dlouhodobý zájem o pěvecko-interpretační disciplínu získal Jehnemu status odborníka na hlasové otázky a vyústil ve formulaci teoretické koncepce, která měla sloužit jako báze pro hodnocení interpretů. Předložená studie se zaměřuje na Jehneho vztah k populární hudbě a na základě analýzy jeho publikovaných textů a jiných dostupných pramenů sleduje jeho činnost v kontextu vývoje domácího výzkumu.

Keywords:

Leo Jehne; research into Czech popular music; historiography of popular music; Melodie; gramophone industry; Foreign Trade Company Artia

Klíčová slova:

Leo Jehne; výzkum české populární hudby; historiografie populární hudby; Melodie; gramofonový průmysl; Podnik zahraničního obchodu Artia