Hudební Věda
Hudební Věda

Různé | Miscellanea

Autor:

Jan Kouba

Název:

K profilu Mirko Očadlíka (1904–1964)

Variantní název:

Mirko Očadlík (1904–1964): A Profile Outline

Zdrojový dokument:

Hudební věda LXII (2025), č. 3, s. 374–392.

DOI:

https://doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2025-0305

Trvalý odkaz:

https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:5c3be911-d585-402f-b24e-1d0c0ceb24ef

České resumé:

Mirko Očadlík byl jedním z nejznámějších českých muzikologů 20. století. Narodil se v Holešově na Moravě jako syn právníka. V letech 1923–1930 vystudoval v Praze práva a zároveň hudební vědu; jeho hlavním učitelem byl zakladatel tohoto oboru na pražské univerzitě Zdeněk Nejedlý (1878–1962). Očadlík působil už od roku 1924 jako hudební referent v pražském tisku a v letech 1930–1934 vydával vlastní revui Klíč, v níž kriticky konfrontoval novou českou tvorbu s evropskou hudební avantgardou. Od roku 1928 byl zaměstnancem českého rozhlasu, v němž se postupně vypracoval až na ústředního programového ředitele (1945). Po komunistickém převratu 1948 však odešel přednášet na vysokou školu: 1951–1959 byl vedoucím katedry hudební vědy na Filozoficko-historické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, 1954–1958 se stal též děkanem této fakulty a 1959–1964 stál v čele tamního Ústavu pro dějiny české hudby. Jako hudební kritik a polemik byl Očadlík činný hlavně v meziválečné éře, celoživotně se však věnoval popularizaci hudby rozhlasem, veřejnými přednáškami i publikacemi. Jako hudební badatel se zabýval hlavně B. Smetanou, směrodatně přitom ovlivněn Z. Nejedlým a jeho dějinnou koncepcí. Jako vysokoškolský učitel se distancoval od dobového komunistického diskurzu.

English summary:

Mirko Očadlík ranked among the most widely known Czech musicologists of the 20th century. He was born in the town of Holešov, Moravia, the son of a lawyer. As a youth he went to Prague where he studied simultaneously law and musicology, his most influential teacher in the latter field being the founder of this discipline at Prague University, Zdeněk Nejedlý (1878–1962). From as early as 1924, Očadlík was active as music correspondent for various Prague periodicals, and between 1930 and 1934 he published his own revue, Klíč (Clef), in whose pages he presented critical confrontations of new Czech music with the European avant-garde scene. From 1928 he was employed in Prague Radio, where he worked his way up to the post of managing programme director (1945). Following the Communist coup of 1948, he embarked on a career in academia: from 1951–1959 he was head of the Department of Musicology at the Faculty of Arts of Charles University in Prague, between 1954 and 1958 also occupying the post of the faculty’s dean, and from 1959–1964 heading its Institute for the History of Czech Music. While Očadlík’s involvement in his capacities as a music critic and polemicist was most distinctive during the interwar period, he carried on all through his lifetime as a communicator of music on radio, as well as through public lectures, and publications. As a musicologist, his principal concern was B. Smetana, a subject where his approach was crucially influenced by Nejedlý’s historical concept. As a university teacher, he kept his distance from the dominant communist discourse of the time.

Klíčová slova:

Mirko Očadlík; česká muzikologie; český rozhlas; hudební kritika; Klíč; Bedřich Smetana; Zdeněk Nejedlý

Keywords:

Mirko Očadlík; Czech musicology; Prague Radio; music criticism; Klíč; Bedřich Smetana; Zdeněk Nejedlý